Ohjeet Facebook-mainonnan suunnitteluun
Suunnittele mainoksesi itse, me hoidamme kampanjoiden jakelun ja kohdennuksen puolestasi. Säästä rahaa ja aikaa.

1. Valitse Facebook mainonnan tavoite
Mikä on mainoskampanjasi tavoite? Haluatko saada mainoksille paljon näyttökertoja, keräätkö liidejä vai tavoitteletko myynnin kasvua?
Tavoita -kampanja = Sopii brändimainontaan. Valitse tämä, kun haluat mainoksillesi paljon näyttöjä.
Tunnettuus-kampanja = Sopii brändimainontaan. Valitse tämä, kun haluat mainoksillesi paljon näyttöjä.
Liikenne= Kampanjatyypillä haetaan liikennettä verkkosivustolle ja mainoksissa veloitetaan klikeistä.
Sitoutuminen= Sopii Facebook ja Instgram -seuraajien keräämiseen ja mainonnassa veloitetaan sitoutumisista.
Liidit = Sopii liidi-hankintaan ja mainonnassa veloitetaan konversioista.
Myynti = Sopii myynnin kasvatukseen ja mainonnassa veloitetaan konversioista.
2. Suunnittele Facebook mainoksien otsikot ja tekstit
Mieti valmiiksi millaiset otsikot ja tekstit liität mainoskuviin.
Kaikkea tekstiä ei kannata sisällyttää mainosbanneriin, vaan voit lisätä tekstit mainostyökalun kautta.
Otsikko: 27 merkkiä
Teksti: 125 merkkiä


3. Valitse mainokselle huomiota herättävä kuva tai banneri
Suunnittele minkä näköisen mainoksen haluat? Miten saat herätettyä kuvalla asiakkaidesi huomion somen feedissä, jossa on paljon muutakin selattavaa? Jos lisäät kuvan päälle huomiota herättävän otsikon, saatko paremmin näkyvyyttä?
Facebookissa ja Instagram-mainosten kuvakoot:
Karusellimainos 1080 x 1080px
Feedimainos 1080 x 1080 px
Storiemainos 1920 x 1080px
Videomainos: MP4, MOV tai GIF, 1:1 pöytäkoneella tai mobiililaitteella tai 4:5 mobiililaitteella (Max 4GT ja min. 1080x1080px)
Facebook mainokset urlit
Valitse Facebook-mainoksellesi sopiva laskeutumissivu. Eli sivu, jonne haluat ohjata mainoksesta. Tämä voi olla esimerkiksi kampanjasivu tai blogin osoite.
Jos haluat seurata mainosta Analyytikan avulla ja määrittää itse seurantaparametrit, voit lisätä urliin valmiiksi kampanjatiedot täällä: https://ga-dev-tools.google/campaign-url-builder/ . Parametrien lisääminen ei kuitenkaan ole välttämätöntä, sillä ne saa lisättyä myöhemmin myös Facebook -mainostyökalun avulla.

Facebook mainonnan kohderyhmät
Mieti kenelle haluat kohdentaa mainoksesi. Voit käyttää apuna alla olevaa listaa, jonka avulla voit miettiä eri asiakassegmenttien yhtäläisyyksiä.
Kohderyhmiä voi olla samassa kampanassa myös useita, kuten esimerkiksi sivustolta 90 päivää sitten ostaneet ja toisena uusasiakashankinnassa asiakkaan todennäköiset harrastukset, kuten juoksu.
1.Ikä, sukupuoli ja sijainti
2.Kiinnostuksen kohteet ja harrastukset, tittelit ja ammatit
3.Rema -yleisöt: sivustolla käyneet, ostaneet, ei ostaneet, ostoskoriin lisänneet, ei yhteyttä ottaneet, tietyn blogin lukeneet jne.
4.Look a like -yleisöt: Voimme luoda samankaltaisia yleisöjä, jolla etsimme uutta kohderyhmää. Esimerkiksi samankaltaiset ihmiset, kuin jotka ovat jo aiemmin vierailleet sivustolla.
5.Omat asiakaslistat: vaatii 1000 ihmisen CRM-listan ja asiakkaiden suostumuksen markkinointiin
